Een laadpaal voor de deur
Of je het ermee eens bent of niet: elektrisch rijden heeft de toekomst. Heb je al een elektrische auto? Of een hybride auto die deels elektrisch is? Dan is een eigen laadpaal voor de deur ideaal. Lekker makkelijk. En het scheelt fors in de kosten.
Een ander woord voor laadpaal is laadstation. Een aantal bekende merken zijn: EVBox, Alfen I ICU, RED-box, NEWmotion en BlackBoxx. Vrijwel alle aanbieders leveren zowel zakelijke laadpalen als laadpalen voor thuis.
Gemiddelde kosten van laadpalen en montage
Laadpaal | Kostenindicatie |
---|---|
Aanschaf | € 500 - € 1.500,- |
Montage | € 350,- excl. btw |
Kabel 4 Kwadraats | € 3,50 p/m excl. btw |
Kabel 6 Kwadraats | € 6 p/m excl. btw |
Dit zijn de kosten voor laadpalen met één laadpunt. Laadpalen met meer laadpunten zijn aanzienlijk duurder. Voor uitleg over kabelsoorten, zie verderop in dit artikel
Welke factoren bepalen de kosten van een laadpaal?
Een elektrische auto aanschaffen is nog steeds duurder dan een auto op benzine of gas. In gebruik zijn ze echter voordeliger. Elektrische auto’s slijten minder snel. Vaak zijn er allerlei fiscalen voordelen. Hoewel die meestal tijdelijk zijn. Voor de kosten van laadpalen zijn drie dingen van belang.
- De aanschafprijs van de laadpaal
- De kosten voor montage of installatie
- De prijs van elektriciteit

Kosten aanschaf laadpaal
De aanschafprijs van een laadpaal kan fors verschillen. De kosten liggen doorgaans tussen de € 500,- en € 1.500,-. De prijs hangt af van verschillende factoren.
- Het soort laadpaal
- De uitvoering
- Extra montagekosten (afhankelijk van omstandigheden)
Soort laadpaal
We onderscheiden 1-fase laadpalen en 3-fase laadpalen.
Een 1-fase laadstation of laadpaal maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Het standaard vermogen is dan 16 A. (De A staat voor ampère.) Het maximale laadvermogen is dan 3,7 kW. Dit staat voor kilowatt. Een eenheid van vermogen, gelijk aan 1000 watt. Elke gewone meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.
Een 3-fase laadstation of laadpaal maakt gebruik van 3 x 230 V (Volt). Dit noemt men krachtstroom. Het standaard vermogen is 3 keer 25 A of hoger. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Ongeveer drie keer zoveel dus als bij 1-fase.
Een 3-fase aansluiting zit niet standaard in elke meterkast. Gelukkig kan je in de meeste gevallen een uitbreiding aanvragen. Dat doe je bij de netbeheerder. De kosten voor verhoging naar 3 x 25 A verschillen per netbeheerder. Meestal gaat het om bedragen tussen € 200,- en € 300,- ex. BTW.
De prijs van krachtstroom is gelijk aan die van gewone stroom. Maar apparaten op krachtstroom gebruiken meer energie. Daardoor gaan de maandelijkse kosten omhoog.
Eeen 3-fasen laadpaal of laadstation is aan te raden. Met het oog op de toekomst. Nieuwe elektrische auto’s laad je namelijk op met een 3-fasen laadpaal. Je kan ze niet opladen met een 1-fase laadpaal. Krachtstroom is ook geschikt voor zaken zoals een sauna, jacuzzi of warmtepomp.
WaarschuwingKrachtstroom is niet geschikt voor gebruik met standaard huishoudelijke apparatuur. Sluit je het toch op krachtstroom aan, dan kan kortsluiting of erger het gevolg zijn.
Advies van Ron Broekman (Chargecars):
“Wij installeren een laadpaal altijd op een aparte groep. Met een aardlekschakelaar. Dat doen we met het oog op veiligheid. Een laadpaal genereert evenveel stroom als 10 frituurpannen. Hiervoor heb je een aparte groep nodig. Anders is de kans op overbelasting erg groot. En kan er brand ontstaan.”
Uitvoering laadpaal
De kosten hangen ook af van de uitvoering van de laadpaal. Zit er bijvoorbeeld een vaste of losse stekker aan de laadpaal? Werkt de laadpaal met een sleutel of een pasje? Een belangrijke optie is ‘load balancing.’ Daarmee onderscheidt het laadpunt stroom voor het huis en stroom voor de laadpaal. Daarmee voorkom je overbelasting. Meer mogelijkheden leiden uiteraard tot hogere aanschafkosten.
Kosten montage
Montage van een laadpaal kost gemiddeld rond de € 350,- excl. btw. Dit is inclusief voorrijkosten en klein materiaal. Hoe moeilijker de klus, hoe duurder. Is er bijvoorbeeld heel weinig ruimte in de meterkast? Of moet de vakman ook in de kruipruimte zijn? Dan duurt de klus langer. De kosten gaan dan omhoog.
De afstand en eventuele obstakels hebben ook invloed op de kosten. Moet de straat opengebroken worden? Komt de kabel langs boomwortels? Allemaal zaken die de prijs verhogen. Daarom kan een vakman op afstand geen exacte prijs noemen. Daarvoor moet hij eerst de situatie ter plekke bekijken.
Prijs van elektriciteit
Met een eigen laadpaal bespaar je fors op de energiekosten. Thuisladen kost ongeveer 3,5 cent per kilometer. Dat is veel goedkoper dan de kilometerkosten van een benzinewagen. Laden bij een eigen laadpaal is ook goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal. Deze kosten kunnen echter per laadpaal verschillen. De laadpaal exploitant bepaalt deze kosten. Mogelijk betaal je niet alleen een prijs per kWh. Maar bijvoorbeeld ook een starttarief. Het kan dus lonen om vooraf tarieven te vergelijken. Kies pas daarna een vast oplaadpunt. Tarieven zijn op internet op diverse websites te vinden. Bijvoorbeeld op oplaadpalen.nl.
Kosten kabels
Kwadraats slaat op de aderdikte van de kabel. (Zie de prijstabel aan het begin van dit artikel.) Die meet je in vierkante millimeter. De aderdikte is bij een krachtstroomkabels zeer belangrijk. Gaat een te sterke stroom door een te dunne kabel? Dan krijg je oververhitting, met alle nare gevolgen van dien. Je krijgt te maken met kortsluiting. Of zelf brand. Spanningsverlies kan ook vervelende gevolgen hebben voor de gebruikte apparatuur. Door onderspanning kan de elektrische auto ook schade oplopen.
Hoe langer de kabel van de laadpaal, hoe groter de vereiste aderdikte. Zo compenseer je spanningsverlies door de lengte van de kabel. Tot 25 meter kun je 4 kwadraats kabel nemen. Die kost gemiddeld € 3,50 per meter exclusief btw. Is de kabel langer dan 25 meter? Dan heb je een 6-kwadraats kabel nodig. Die kost al gauw € 6,- per meter excl. btw. Dus bij 25 meter kost de kabel € 87,50. Een kabel van 35 meter komt al snel op € 210,-. Is de kabel langer dan 50 meter? Dan heb je een nog grotere aderdikte nodig. En gaan de kosten per meter nog verder omhoog.
Zodoende kunnen alleen al de kosten van de kabel fors oplopen. Toch is het belangrijk hier niet op te bezuinigen. Het gaat per slot van rekening om brandgevaar. En om de veiligheid van de mensen in huis en de omwonenden.
Subsidie op laadpalen
Een laadpaal voor bij je bedrijf is vaak goedkoper dan een laadpaal voor thuis. Dat komt vooral door de mogelijkheden voor subsidie. Voor particulieren verschilt dit per gemeente. Hier zijn geen landelijke regels voor. In sommige gemeenten kan je geen subsidie krijgen. Maar wel een laadpaal op een openbare plek aanvragen. Vraag dan om een laadpaal in de buurt van je huis. Informeer voor de mogelijkheden bij je eigen gemeente.
Tip: Soms zijn ook regionale subsidies op een laadpaal mogelijk. Informeer bij de provincie of gemeente of dat ook in jouw geval kan.Fiscale voordelen
Voor bedrijven zijn er meer mogelijkheden. Zo kan je de aanschafkosten van een laadpaal soms aftrekken via de Milieu Investeringsaftrek (MIA). 36 procent van de totale investering trek je dan af van de fiscale winst. Hier gelden bepaalde voorwaarden voor. Het moet gaan om een laadpaal voor eigen voertuigen. De laadpaal moet op het bedrijfsterrein staan. En de investering moet meer dan € 2.500,- zijn. Kijk voor de mogelijkheden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Een ander fiscaal voordeel voor zakelijke gebruikers is de Vamil-regeling. Dit heet ook Willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Als ondernemer bepaal je zelf wanneer je de investering in het laadpunt afschrijft. Schrijf je snel af? Dan vermindert de fiscale winst. En betaal je minder belasting. Valt de winst tegen? Dan gebruik je VAMIL voor de kosten van de laadpaal. En schrijf je dit jaar een minder groot deel van de investering af.
Een andere mogelijkheid is de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Dan profiteer je van een extra fiscale afschrijving. Tot 28 procent van de kosten van de laadpaal. Investeer je bijvoorbeeld € 2.500,- in zakelijke laadpalen? Dan loopt het voordeel op tot € 784,-.
Kijk voor details op de website van de Belastingdienst.
Sommige gemeentes geven ook subsidies voor laadpalen voor bedrijven. Informeer bij de eigen gemeente naar de mogelijkheden.
Van de zaak of privé
Laat je als ondernemer een laadpaal bij een werknemer thuis plaatsen? Dat heeft ook fiscale gevolgen. Van invloed is het gebruik van de auto. Is het een auto van de zaak voor zakelijk gebruik? Gaat het ook om privégebruik? Is het een privé gekochte auto? In het algemeen geldt het volgende. Een laadpaal bij een werknemer thuis? Dat valt onder de onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer. Hogere vergoedingen zijn loon.
Laadpaal via Werkspot laten installeren
Ga je elektrisch rijden? Of doe je dat al? Dan is een eigen laadpaal voor de deur ideaal. Ook als je auto hybride is, oftewel gedeeltelijk elektrisch. Laat de laadpaal altijd installeren door een vakman. Dan kan je veilig de auto opladen met de laadpaal. Een laadpaal die veilig is gemonteeerd. Via Werkspot vind je de juiste vakman. De deskundige die de laadpaal professioneel en tegen een goede prijs bij jouw huis plaatst. Vergelijk snel en eenvoudig offertes. Lees daarnaast ervaringen van andere klanten. Zo vind je de juiste vakman voor de best mogelijke prijs. En sta jij nooit stil thuis vanwege een lege batterij.