Februari 2013 gaven we Rob Hoogendoorn opdracht het voorbereidend werk voor de plaatsing van een keuken te doen.
Omdat wij tevreden waren over het geleverde werk vroegen wij hem of hij ook ervaring had in het opbouwen van badkamers. Hij bevestigde dat en nadat hij een voor ons acceptabele offerte had uitgebracht ging hij aan de slag vanaf eind februari. Omdat hij zelf eerst met wintersportvakantie ging liet hij de beginwerkzaamheden over aan werklui waarmee hij vaker samenwerkte. Dat was het begin van veel ellende. Een kleine opsomming daarvan:
-de aan- en afvoerbuizen voor de designradiator waren verkeerd gemonteerd. I.p.v. dat ze in de muur weggewerkt waren kwamen ze uit het plafond, zichtbaar langs de muur naar beneden. Bovendien wilde hij de aan- en afvoer aan de bovenkant aansluiten Echter, het bleek dat onze radiator alleen bestemd was voor een onderaansluiting (zie foto ‘radiator’).
- Het tegelwerk was ronduit bedroevend. De voegen liepen scheef en de tegelstrips waren zo slecht afgewerkt dat je je hieraan kon verwonden (zie foto ‘tegelwerk’). Bovendien heeft hij OSB-platen in de badkamer gebruikt waarop betegeld werd. Al voordat de badkamer in gebruik werd genomen ontstonden barsten in het voegwerk. Ook hier hebben wij Rob teveel vertrouwd. Achteraf hoorden wij van diverse kanten dat hout nooit als ondergrond voor een tegelwand in een badkamer mag worden gebruikt.
- De douchedeur was ondersteboven gemonteerd. Dit hebben we laten hem laten corrigeren, maar met als gevolg dat de boorgaten in de tegels zichtbaar waren.
- Het acrylbad werd aan één zijde niet ondersteund. Hierdoor stond het bad onder spanning en niet waterpas. Het kraakte als je er in lag.
- De sifon van het badkamermeubel lekte. De laden van het meubel werden daardoor drijfnat.
- Badkraan scheef gemonteerd. Dit hebben we door hem laten corrigeren. Er moesten hiervoor een aantal tegels uitgehakt. Door het breken van de tegels die in het bad vielen hebben we 2 diepe putten in het bad ca 4 mm diep (zie foto ‘bad’). De badkraan stond daarna wel recht maar er was zo met de leidingen gewrongen dat er daarna ernstige lekkage ontstond.
We hebben Rob diverse malen laten terugkomen voor herstelwerkzaamheden maar het werd er niet beter van. Je kon ook duidelijk merken aan hem dat hij het zelf ook niet meer zag zitten. Uiteindelijk hebben we besloten in onderling overleg de samenwerking te stoppen.
We hebben daarna gekozen voor een echte badkamerspecialist die de badkamer binnen twee weken naar onze volle tevredenheid kon opleveren.
Maar voordat hij kon beginnen moesten we (dus voor de 2e keer!) de volledige door Rob opgebouwde badkamer slopen. De vloer, de muren en het plafond. We zaten toen al in de maand mei, drie maanden na start van Rob.
Wat we tijdens de sloop tegenkwamen maakte het beeld dat we van het “vakmanschap” van Rob al hadden, alleen nog maar slechter.
-De pvc-afvoerbuizen die tevoorschijn kwamen nadat de vloer weer was opengebroken, bleken op verschillende plekken niet aan elkaar gelijmd te zijn. Dit had bij gebruik tot ernstige lekkages geleid.
-Ook bleek de afvoer van de douche niet omlaag maar omhoog te lopen, hetgeen tot verstopping zou hebben geleid.
-Er was geen afvoerpijp gemonteerd op de ventilator. Hierdoor zou de aangezogen lucht gewoon tussen het verlaagde plafond zijn geblazen.
Het materiaal was door ons ingekocht en betaald. Ook hadden we Rob op zijn verzoek tijdens de werkzaamheden diverse uitbetalingen gedaan. Alles bij elkaar hebben wij, los van de emotionele schade, een financiële schadepost van ca € 8.000,-
Natuurlijk hebben wij Rob aansprakelijk gesteld. Ook hebben wij onze ervaringen met Werkspot gedeeld. Zij hebben contact opgenomen met Rob. Als reactie ontvingen wij van hem de volgende email, citaat:
“Ik ben telefonische op de hoogte gebracht door werkspot, dat jullie contact met werkspot hebben opgenomen, in verband met de badkamer,na een lang telefoongesprek heb ik met deze persoon afgesproken dat ik contact met mijn verzekering zou opnemen, dat heb ik vrijdag gedaan en deze zullen op kort termijn met jullie contact op gaan nemen.
Met vriendelijke groet,
Rob”
Hij belooft dan wel dat hij het zal melden bij zijn verzekering maar we hebben nooit meer iets van hem gehoord.
Wat u op grond van onze ervaring besluit is uiteraard aan u. Maar een gewaarschuwd mens…Besef wel dat Rob niet is aangesloten bij enig garantiefonds.