Klusmonitor kwartaal 3: Positief sentiment aantal uitbestede klussen

Bijgewerkt op

Consumenten blijven positief over het uitbesteden van klussen. In lijn met de verbetering van het consumentenvertrouwen en een aantrekkende huizenmarkt groeit ook de wens en de wil van Nederland om te investeren in het eigen huis. Dit positieve klus sentiment met een index van 109 blijkt uit de Klusmonitor uitgevoerd door Market Response onder 1.041 Nederlanders in opdracht van Werkspot.nl.

Positief sentiment aantal uitbestede klussen: index 109 Het klussentiment is een voorspellende index voor het komende halfjaar. De huidige verwachting is dat 2,7 miljoen klussen in de komende 6 maanden zullen worden uitbesteed. Een groei van 300.000 klussen ten opzichte van de 2,4 miljoen uitgevoerde klussen in het afgelopen halfjaar. Consumenten kijken dus positief naar de nabije toekomst over het uitbesteden van klussen.

Drie kwartalen op rij groeiend aantal uitbestede klussen De NVM constateerde vorige week al dat de woningmarkt drie kwartalen op rij is hersteld ten opzichte van 2013. Aansluitend bij de cijfers van de NVM is er dus ook een positief klussentiment dat eveneens al drie kwartalen stand houdt.

Klusopdrachten op Werkspot Dat het vertrouwen in de woonmarkt toeneemt, ziet CEO Ronald Egas van Werkspot.nl niet alleen in het beeld van de Klusmonitor. "Het aantal klussen groeit het hele jaar al fors en in het derde kwartaal met 25% ten opzichte van vorig jaar. Het gaat nu echt heel hard in het domein van online klussen. In het derde kwartaal werden er 56.897 klussen geplaatst op Werkspot.nl waar dit vorig jaar in dezelfde periode nog 45.504 waren."

De gehele klusmarkt groeit Ronald Egas ziet dat de groei van het aantal uitbestede klussen in 2014 geen verschuiving van 'doe het zelf' naar uitbesteden is, maar simpelweg dat er meer klussen worden opgepakt. "Dat is goed nieuws voor de gehele keten, voor de 'doe het zelf' retailers zoals Praxis, Gamma, Karwei, de professionele bouwmarkten zoals Bouwmaat, Pontmeyer, maar ook voor bouwbedrijven en vakmannen." Gezien de ontwikkelingen op de huizenmarkt en het aantrekkende consumentenvertrouwen verwacht Werkspot dat deze trend doorzet in kwartaal 4 2014 en in 2015.

Eén miljoen Nederlanders heeft geen zin om de klus op te pakken. Bij 39 procent van de Nederlanders blijft al meer dan één jaar een klus liggen. In 30 procent van de gevallen is tijdgebrek de meest genoemde factor waardoor klussen zó lang blijven liggen. Eén miljoen Nederlanders heeft geen zin om de klus op te pakken. De klussen die het meest blijven liggen zijn de schilderklussen, maar liefst 1,2 miljoen.

60 procent van de Nederlanders verlangt naar opknappen huis. De meeste Nederlanders dromen van een nieuwe badkamer. Samen met de keuken en tuin vormt dit de absolute top 3. Personen boven de 55 jaar zijn vaker tevreden met hoe hun huis nu is. Ook personen met een beneden modaal of modaal inkomen geven vaker aan tevreden te zijn met hoe het nu is dan personen met een boven modaal inkomen. De echte dromers zijn de mensen met een meer dan modaal inkomen in de leeftijd van 35-54 jaar. CEO Ronald Egas zegt hierover "Dit zijn typisch de hoogopgeleide 2 verdieners die wel het budget en de dromen hebben maar vaak geen tijd hebben in hun drukke bestaan om de klus op te pakken."

Opkomst online diensten markt Egas verwacht dat het aantal klussen dat blijft liggen de komende jaren minder wordt. "Met de komst van websites zoals Werkspot.nl wordt de drempel lager om een klus op te pakken. Waar veel mensen soms wel enkele handige klussers kennen uit eigen kring zijn nu alle type vakmannen van loodgieter tot elektricien en van schilder tot tuinman binnen handbereik. Net zoals het met de komst van Marktplaats en Ebay makkelijker werd om je overbodige spullen te verkopen is het nu heel eenvoudig geworden om klussen die blijven liggen te laten uitvoeren. Hierdoor zal de drempel om een klus op te pakken worden weggenomen. We staan pas aan het begin van de online diensten revolutie'', aldus Egas.

Vooral mannen hebben geen zin Mannen en vrouwen denken duidelijk verschillend over waarom klussen blijven liggen. Waar 60% van de mannen het idee had om het zelf te gaan doen maar of geen tijd of nog geen zin had om het uit te gaan voeren geeft slechts 33% van de vrouwen aan dat geen tijd of zin de reden is dat de klus is blijven liggen. CEO Ronald Egas hierover: "Dit is een typisch beeld dat in vele huishoudens veel herkenning oproept. Het uitvoeren of oppakken van klussen ligt traditioneel gezien nog steeds bij de man. Beloftes worden gedaan om de klus op te pakken maar vaak genoeg blijkt het gebrek aan tijd en zin de sta in de weg om de kluswensen uit het gezin te realiseren."

Vrouwen verwachten veel van hun partner De verwachtingen van vrouwen richting de partner, een familielid of een kennis zijn duidelijk hoger dan dit bij mannen het geval is om een klus op te pakken. 23% van de vrouwen geeft aan dat of de partner, een familielid of een kennis het zou gaan doen maar de klus nog niet is begonnen, terwijl slechts 1% van de mannen deze reden aangeeft waarom de klus is blijven liggen. CEO Ronald Egas hierover: "Dit is ook iets wat wij herkennen uit panel onderzoek dat wij regelmatig doen onder consumenten. Mannen en vrouwen hebben een ander beeld over klussen die wel of niet moeten worden opgepakt. Waar vrouwen tegen dagelijkse irritaties aanlopen en verwachten van de man dat hij dit dus op gaat pakken, voelen mannen veel minder het belang en de urgentie om dit op te lossen. Dit leidt in vele huishoudens tot spanning en irritatie."