Als je Werkspot gebruikt, ga je akkoord met ons cookie-beleid.

5 tips om potentiële klanten sneller te veranderen in opdrachtgevers

Blog - 5 tips om potentiële klanten sneller te veranderen in opdrachtgevers

Wanneer je reageert op nieuwe opdrachten, kan het zo zijn dat consumenten niet snel iets van zich laten horen. Dit kan frustrerend zijn, maar blijf positief! Hoe zorg je voor die handtekening op de offerte na deze periode van stilte? Ontdek onze tips om potentiële klanten sneller te veranderen in opdrachtgevers.

Waarom belt die potentiële klant niet terug?

Er is vast een goede reden voor deze radiostilte. Neem daarom eerst de tijd om te begrijpen waarom, voordat je weer contact opneemt.

  • Tijdgebrek: de consument heeft je bericht (nog) niet gelezen of wil er later bij je op terug te komen. Wacht daarom een paar dagen voordat je weer contact opneemt.
  • Manier van communiceren: sommige mensen bellen liever dan dat zij communiceren via WhatsApp of e-mail. Vraag daarom altijd in je eerste bericht op welke manier zij wensen te communiceren.
  • De consument denkt na of vergelijkt: dit is een goed moment voor een opvolggesprek. Doe een aanbod of plan een afspraak in voor het maken van een offerte op maat. Ben je dit stadium al voorbij? Neem contact op met de klant om eventuele vragen te beantwoorden.
  • De consument heeft besloten de opdracht te annuleren of uit te stellen: vervelend, maar blijf begripvol. Zeg dat ze niet moeten aarzelen om in de toekomst opnieuw contact met je op te nemen. Door begrip te tonen scoor je punten voor een toekomstige opdracht.

Wat is de beste strategie om potentiële klanten te overtuigen voor het krijgen van hun opdracht?

Om het contact weer op gang te brengen, moet je je flexibel opstellen. Hier zijn 5 eenvoudige tips:

1. Reageer zo snel mogelijk op een verzoek om informatie

Controleer regelmatig je e-mail, telefoon of de Werkspot app en reageer direct, dit vinden klanten prettig. Wanneer consumenten te lang moeten wachten op een reactie, zullen zij verder zoeken naar een andere vakman. Probeer daarom altijd binnen een uur te reageren.

2. Stel effectieve e-mails op

Door goede e-mails op te stellen haal je opdrachten sneller binnen. Schrijf een pakkende onderwerpregel die past bij de opdracht en wees in je bericht kort en to the point (niet meer dan 150 woorden). Geef duidelijke informatie over de uitvoering van de opdracht, voeg een link toe van je Werkspot profiel met daarop je reviews en foto's van werk dat je eerder gedaan hebt en geef eventueel een prijsschatting.

3. Neem telefonisch contact op

Door te bellen met de consument krijg je niet alleen een beter beeld van de opdracht, maar kan je dit moment direct aangrijpen voor een korte kennismaking voor het winnen van vertrouwen. Krijg je een voicemail te horen? Zorg ervoor dat het bericht dat je inspreekt niet langer is dan 30 seconden, waarin je de reden van je telefoontje uitlegt en je contactgegevens achterlaat.

4. Blijf altijd professioneel

Neem de tijd voor het opstellen van je e-mail en andere berichten. Vermijd spelfouten en gebruik geen lastig te begrijpen taalgebruik of jargon. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor telefoongesprekken.

5. Stel een vervolggesprek voor

Bied aan om een vervolggesprek in te plannen op een moment dat het de klant schikt. Zo kan je alles nog eens rustig doornemen en eventuele onduidelijkheden wegnemen. Houd een klantenbestand bij, zodat je precies weet wanneer en wie je terug moet bellen. De sleutel tot een lucratief vervolggesprek is goed georganiseerd zijn!