4 vragen die je kan stellen bij het eerste gesprek met de consument

Blog - 4 vragen die je kan stellen bij het eerste gesprek met de consument

Vanaf het eerste telefoongesprek met de consument, is het belangrijk goede vragen te stellen om te laten zien dat jij de juiste professional bent voor hun klus.

Hier zijn 4 vragen die je kan stellen om een goed beeld te krijgen van de klantwensen, de opdracht en om erachter te komen of de klus geschikt is voor jou.

1. Waar gaat de opdracht over?

Vraag de opdrachtgever om de klus in detail te beschrijven, zodat je een idee krijgt van wat er precies moet gebeuren: de kamer(s) die gerenoveerd moet(en) worden, de oppervlakte, de afmetingen, de benodigde materialen, enz. Uit de antwoorden op deze vragen kan je afleiden of jouw vaardigheden precies aansluiten bij het verzoek.

2. Heb je onderzoek gedaan?

Hoe meer onderzoek de consument heeft gedaan naar zijn opdracht, hoe duidelijker de instructies en wensen zullen zijn. Geïnformeerde klanten hebben beter inzicht in wat er bij hun klus komt kijken (kosten, tijdsduur, enz.).

3. Wat is je budget?

Als je weet wat de opdrachtgever wilt uitgeven, kan je bepalen of de klus haalbaar is. Een krap budget is niet per se een belemmering voor een succesvolle uitvoering. Door de opdracht te bespreken en het opnieuw te evalueren op basis van de mogelijkheden binnen het te besteden budget, kan je het vertrouwen van de klant versterken.

4. Wanneer moet de opdracht af zijn?

Het is belangrijk om de klant te vragen wat volgens hem het ideale tijdschema is voor de opdracht, zoals de begin- en einddatum. Als de opleveringsdatum te vroeg is, stel dan een andere deadline voor en neem ook de tijd om uit te leggen waarom dit schema wel realistisch is.

Ons advies: concentreer je alleen op de opdrachten die passen bij jouw expertise(s) en beschikbaarheid. Dit is niet alleen de garantie voor tevreden klanten, maar zorgt ook voor een goede reputatie.